Klinisk ernæringsfysiolog

Helge Andreas Felberg

AUTORISERT KLINISK ERNÆRINGSFYSIOLOG. En av få privatpraktiserende i Norge

Overvekt

Skreddersydd tilnærming med gjennomførbarhet i høysete. Kcalbalanse og appetittregulering som utgangspunkt, tilpasser strategier ihht nåværende kosthold og kapasitet for endring.

Undervekt

Inkludert ernæringsstøtte ved KOLS, og kreft (fokus på inntak av individuelt behov for viktigste næringsstoffer ved siden av fokus på normalvekt). Har også erfaring med arbeid med spiseforstyrrelser.

Diabetes, type 2, samt blodsukkerforstyrrelser og insulinresistens i tilknyttning til overvekt.

Mage-/tarm problematikk:

Sliter du med ubehagelige symptomer som; oppblåsthet, magesmerter, hard eller løs mage. Dette er områder klinsik ernæringsfysiolog kan hjelpe deg med.Få hjelp til å håndtere:

• Intoleranser
  • Irritabel tarm sykdom (IBS) / FODMAP

Revmatisme: Urinsyregikt (fokus på purinsyntese og vektreduksjon). Ernæringsstøtte ved siden av medikamentell behandling eller som et alternativ ved mindre utartede symptomer.

Mangeltilstander: Slapp og sliten? eller ønsker du å sikre deg inntak av individuelle behov for viktige næringsstoffer?

Jernmangel, B12 mangel, VitD, etc.

Idrettsernæring: Få hjelp til å legge opp en kostholdsplan økt prestasjon for treningen din. Helge Felberg tilpasser næringsinntak til din aktivitet og aktivitetsnivå. Tilpasset treningsprogram for grunntrening kan også produserers.

Ernæringsbehandling / oppfølging:

Felberg er opptatt av et helhetlig individfokus i sitt arbeid. Kosthold er komplekst. Kosthold gjenspeiler livssituasjon. Kosthold er ofte et resultat av sinnstilstand, erfaringer, jobbsituasjon, hjemmesituasjon, stressnivå m.m. Ernæringsintervensjon handler om så mye mer enn kun kostholdsråd og kostholdsplan. Ernæringsbehandling hjelper deg til å identifisere gjennomførbare endringer i nåsituasjon, skape forståelse ovenfor din situasjon, og motivere til gjennomføring. Kunnskap, livsstil, erfaringer, prioriteringer, matvaner, sykdommer/tilstander, økonomi, motivasjon, smakspreferanser, overskudd, stressnivå, familiesituasjon og jobbsituasjon er alle brikker som må tas hensyn til for vedvarende resultater.

Uavhengig av ernæringsrelatert diagnose eller tilstand vil ernæringsintervensjonen alltid ta hensyn til inntak av tilfredsstillende mengder av essensielle næringsstoffer tilpasset individet (variert kosthold). Dette på bakgrunn av evidens-baserte formler og anbefalinger for ulike segmenter i befolkningen. I de fleste tilfeller vil intervensjonsfokus i første omgang omhandle kun sykdom/tilstandsbasert problematikk, for så videre optimalisering av kosthold/livsstil om det anses som gjennomførbart for pasienten.

En rådgiver bør alltid være oppdatert på nyeste forskning i sitt arbeid. En viktig tilnærmingsmetode er å evaluere forskjellig forskning som en helhet, og ikke enkelte forskningsrapporter alene som bakgrunn for ernæringsråd.

Konsultasjoner: Tid – 1 time

Pris: 950 kr

Vanligvis behov for 1-4 timer, avhengig av kompleksiteten på casen (f eks flere forhold/ sykdommer/ tilstander sammen med vektendring krever flere timer for identifisering av gode individualiserte ernæringsstrategier, sammenliknet med strategier for korrigering av mangeltilstand).

Kontroll/oppfølging (ved behov): Tid – 30 min.

Pris: 550 kr

Meld deg på vårt nyhetsbrev

post@vikaklinikken.no

Dronning Mauds gate 1. 0250 Oslo